2. tammikuuta 2015

Gljá frá Eystri-Hól



Viimeisimpänä, mutta ei ollenkaan vähäisimpänä, esittely lauman Kuningataresta. :)


Rotu: Islanninhevonen
Syntynyt: 2002
Sukupuoli: tamma
Säkäkorkeus: n. 140-145cm 
Omistaja: Ida Vänttinen

i. Töfri frá Selfossi
e. Játning frá Flugumýri

Gljá sukupostissa

ekoja kertoja tapaamassa Gljáta sen entisessä kodissa.
Näin Gljá päätyi meille...

Tämä tarina on kerrottu blogissa jo useammassa kohtaa, mutta rakastan tätä tarinaa siitä miten meidän tiet kohtasivat, joten menkööt vielä kerran suorana kopiona neljä yhteistä vuotta -postauksesta. :)

Neljä vuotta sitten elokuussa olin seuraamassa islanninhevosten PM-kilpailuita Ypäjällä. Erään lyhtypylvään kylkeen oli niitattu ilmoitus ylläpitoon annettavasta hevosesta. Kaverini ehdotti, että ottaisin yhteyttä. Minä epäröin - tokkopa tyyppi antaisi minulle hevostaan ylläpitoon, ilmoituksen mukaan kyse olisi vähän hienommastakin tammasta ja minä olen vielä melko taitamaton. Otin numeron ja tallensin sen puhelimeeni "ylläpitohevonen" -nimellä. Olin kuitenkin liian ujo soittamaan ja kotiin päästyäni olin jo unohtanut koko jutun. Kuitenkin kaipuu "omasta" oli suuri ja laitoin ilmoituksen nettiin, jossa kerroin etsiväni ylläpitoon hevosta harrastamiseen sekä valmentautumiseen ja kilpailemiseen.
Seuraavana aamuna ilmoituksen laittamisesta puhelimeni soi. Soittaja oli "ylläpitohevonen". Vastasin hyvin hämmentyneenä puheluun ja siitä puhelusta tarinamme alkoi. Ylläpidossa vuoden ja seuraavana kavioliittomme solmittiin virallisin paperein, Glján elämänkumppaniksi vaihduin minä.


Hevonen, joka yllättää aina uudelleen...

Kun kirjoitan tätä, kurkun kohdalla tuntuu olevan palanen pelkästä innostuksesta. Joka kerta kun ajattelen tammaani, tunnen samoin. Se on tuonut elämääni valtavan määrän iloa ja onnea. Olen niin kiitollinen siitä, että juuri minä saan olla tuollaisen hevosen omistajana. Toki Gljá on aiheuttanut minulle myös kourallisen harmaita hiuksia, pettymystä, suuttumusta ja surua. Kaikki se toki on vain oman pään sisällä, minä olen vaatinut liikaa. Gljá on kadehdittavan anteeksiantavainen. Vaikka olisin mokannut kuinka, se ei ole jäänyt muistelemaan pahalla.

Gljá on melkoinen pakkaus jos jonkinlaista luonteenpiirrettä. Se on erittäin kiltti ja kärsivällinen, toisaalta tempperamenttinen ja kuuma, mutta se on maailman turvallisin kaveri. En ikinä pelkää sen seurassa ollessani, olinpa jalkaisin tai selässä. Sen kanssa voi tehdä mitä vain ja mennä minne vain. Se on erittäin fiksu hevonen ja välillä tuntuukin, että se on kuin ihmisen mieli, se tuntuu ymmärtävän niin paljon ja olevan läsnä. Glján kanssa ei koskaan ole tylsää ja se yllättää minut aina uudelleen. 


Harrastekaverina..

Gljá on todellinen monitoimiponi. Vain mielikuvitus on rajana kaikelle sille, mitä se kanssa tahtoo järkevyyden rajoissa harrastaa. Gljá on ehdottomasti omiaan kaikessa ei-niin-vakavassa tekemisessä, mutta on kuitenkin suht osaava kaveri kentällä työskentelyyn. Haastava ratsastettava se on, etenkin kuumuessaan, mutta nykyään olemme löytäneet jo tyylin ja yhteisen sävelen, jolla saamme hommat paremmin toimimaan. 

Glján korkea muoto on erityisesti töltissä ongelma.


Tulevaisuuden suunnitelmia..

Toiveissa on kehittyä Glján kanssa eteenpäin niin ratsastaessa kuin temppuissakin, joiden suhteen se on osoittanut olevansa erittäin innokas oppija.
Myös tavoitteissa on käydä askellajikisoissa kunhan treenit saadaan taas paremmin kulkemaan ja päästään valmennuksiin, luultavasti jo tämän kevään aikana.

Mikään ei ole varmaa, mutta yhden ainoan asian olen vannonut- tämä hevonen ei ikinä tule lähtemään meiltä niin kauan kuin meissä henkipihisee. 


4 kommenttia:

  1. Ihana heppa!!Voisin itsekin ostaa tuon jos niitä olisi monta!!:)

    VastaaPoista
  2. Onpa näppärän näköinen issikka! Uskomaton tuo tarina teidän yhteisen matkan aloituksesta. Uskaltaisin väittää että kohtaloa. Iloa teidän matkaanne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kieltämättä tuntuu, että kohtalolla oli näppinsä pelissä tämän kavioliiton solmimiseen :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)